Choklad på schemat

En liten lektion i choklad - för dig moster.
Tryffelsmet eller canache är mycket enkel att göra och går att variera i olika smaker och former.

Grundrecept:
200 g valfri choklad (om vitchoklad 25 g mer)
1 dl grädde
25 g osaltat smör
25 cl smak (likör, rom, apelsinsaft, fruktpuré, kaffe, pepparmyntsolja - vad som helst! Eller inget)

Chokladen ska vara hackad och i en bunke. Grädden kokas upp och hälls över chokladen, rör tills chokladen smält. Tillsätt smör portionsvis. Till sist tillsätts den smak du vill ha, eller bara lite mer grädde. Kyl smeten tills du får den konsistens du vill ha. Det beror på vad du ska göra med canachen.


Rulla till kulor och pudra kakao på (klassik tryffel), eller varför inte kanel till julen. Vita tryfflar kan man pudra på en blandning av florsocker och vaniljsocker.

Rulla till kulor, ställ i kylen och sedan doppa i tempererad choklad. 

Spritsa upp i aluminiumformar.

Eller de svårate men roligaste  - som fylllning i gjutna praliner.

Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Ingrid

Tack snälla för receptet, det ska jag göra imorgon när jag inhandlat ingredienserna. Det blir nog det första alternativet för min del, de gjutna chokladpralinerna är nog bara för er proffs.

Kram

2008-12-19 @ 18:51:18
Postat av: Ina på Sikabacken

Nu har jag gjort godiset! Men mina blev inte lika runda och fina som dina och jag är osäker på om det inte är smörklumpar i dem...det återstår att se i morrn på julafton när vi ska premiär äta dem.

GOD JUL Tina !

2008-12-23 @ 18:48:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback